Jeg fikk lyst til å fortelle om min tur til Israel høsten 2006.

Men først vil jeg fortelle at jeg har vært så heldig å fått gå på møtene til Aage Samuelsen fra 1983 og frem til han reiste hjem til Herren i nov. 1987.
Maken til fantastisk forkynnelse finnes ikke - og som også var helt i overenstemmelse med Guds ord. På møtene hans ble jeg både frelst, døpt og åndsdøpt.

betnorwegiaTilbake til min fantastiske Israeltur.
Jeg har i mange år hatt lyst på en tur til Israel - komme til Guds land, der Jesus vandret for over 2000 år siden og der Guds utvalgte folk, jødene bor.
Hvilke reiseselskap skulle jeg dra med tro? Jeg valgte Karmel, også på grunn av at det der var kun 10 personer som ville være med på turen pluss reiseledererne. Pluss at vi skulle bo på kun et sted hele den uken vi var i Israel, og det var på Bet Norwegia i Jerusalem. Herlige Jerusalem.

Jeg hadde lyst til å ha meg meg reisefølge og spurte derfor min datter om hun ville være med. Ja det ville hun gjerne. (Hun ble heldigvis frelst osv. for noen år siden).

Vi dro med fly fra Gardemoen og måtte mellomlande i Munchen på veien ned, før vi kunne dra videre med fly til Ben-Gurion flyplass i Tel Aviv, Israel.
Det var naturlig nok en del sikkerhetskontroll på Gardemoen flyplass på grunn av all terrorfaren Israel til stadighet er utsatt for. Kofferter ble åpnet osv. osv.

Da vi kom til Munchen ble det igjen en del sikkerhetskontroll, men her var kontrollen ennå mer intens før vi kunne gå ombord i flyet som ville frakte oss til flyplassen i Tel Aviv.

Endelig hadde vi kommet så langt at vi satt og ventet på at flyet til Tel Aviv skulle bli ropt opp. Jeg fikk plutselig en litt urolig følelse, men tenkte det kun var noe jeg innbilte meg.
Vi ventet og vi ventet i ventehallen. Plutselig kom det to politifolk med en hund mellom seg gående inn der vi satt, og i rask tempo. De rundet så hjørnet i ventehallen og vekk var de. Dette var jo litt rart, men tenkte ikke noe mer på det.
Endelig, over en time etter at flyet skulle ha gått fikk vi gå ombord.
På veien fra ventehallen og inn i flyet stod det plutselig tett i tett med vakter. De så veldig på vakt ut, så undersøkende på oss alle sammen ettersom vi passerte og var i det store og hele ordentlig på vakt.
Vi kom ombord i flyet som da skulle føre oss til Tel Aviv og jeg fikk en slik ro over meg. Her satt vi jo på flyet som skulle til selveste Israel. Ombord var det også en del personer som jeg forsto var jøder, og det gjorde meg så enormt glad. Herlighet, tenk å få se Guds utvalgte folk. Ja dette var stort.

Vi landet så trygt på Ben-Gurion flyplass i Tel Aviv. Jeg har aldri syntes flyplasser har vært koselige, men denne flyplassen her var annerledes. Den hadde lyse og fine fargenyanser. En slags varm gulfarge. Jeg kalte den for Israelfargen, for så også samme fargen i stener, hus osv. der.
Som sagt så landet vi trygt på Ben-Gurion flyplass i Tel Aviv og møtte der reiselederne og de andre i gruppen vår.

Det vi fikk vite etterpå og som var grunnen til det strenge vaktholdet ved flyplassen i Munchen var: DET HADDE BLITT RINGT INN EN BOMBETRUSSEL PÅ AKKURAT DET FLYET VI SATT PÅ.
Jeg er så glad vi ikke fikk greie på dette før vi hadde landet trygt i Tel Aviv. Stakkars israelerne og jødene som blir utsatt for både selvmordbombere, trusler og andre alvorlige ting til daglig!

Det var igjen en ny opplevelse da vi gikk ut av flyplassen og til den ventende bussen som skulle frakte oss til hotellet. Varmen slo mot oss, og for en herlig lukt det var i luften der. Jeg hadde også hørt det var en veldig ro over himmelen i Israel, og gjett om det stemte da. Det er så tydelig at Gud holder sin hånd over landet.
Vi kjørte til Jerusalem og der vi skulle bo. Alt var jo så stort å få oppleve. Helt fantastisk.

Vi var her altså en uke, og opplevde mange fantastiske ting på denne uken.
Vi var på mange av de kjente og kjære stedene som Jesus hadde vært: Blant annet Getsemanehagen, Golgata med høyden der han antageligvis ble korsfestet, Oljeberget...
Det største på hele turen var å få komme opp på Oljeberget. Den vidunderlige følelsen jeg/vi hadde da kan ikke beskrives med ord. Tenk der har Jesus vært. Der skal han komme tilbake. Bare tanken på det er jo så vidunderlig stort. Å få se utover Jerusalem fra selveste Oljeberget... Helt fantastisk.
Fra Oljeberget gikk vi så ned til Getsemanehagen, som bare var en hundre meter unna. Tenk, i Getsemanehagen har Jesus gått. Veldig stort å få oppleve alt dette.getsemanehagen

Videre besøkte vi Tempelplassen, Klagemuren, var på Holocaust-museet, så Harmageddonsletta, besøkte en Synagoge, var en tur ved Dødehavet osv. osv. En meget interessant tur.
Holocaustmuseet var meget sterkt å se som naturlig er.
Vi var oppe på en høyde og så ned på Harmageddonsletta. Dette var en helt spesiell opplevelse. Plutselig begynte det å tordne og lyne. En ekte stemning med andre ord. Jeg så for meg hva som kommer til å skje på akkurat den sletta - (og dette tror jeg så absolutt ikke er langt unna).

Vi måtte selvfølgelig også bade i Dødehavet. Vi var jo mer over vannet enn under. Artig det der. Man flyter meget lett her ja.i_dodehavet

Vi kjørte jo rundt i en minibuss for å komme til de forskjellige stedene. På en av bussturene satt jeg som vanlig og kikket ut av vinduet og tenkte på hvor fantastisk landet Israel er.
Da plutselig hørte jeg en stemme helt klart inni meg, og stemmen sa: "Alt dette du ser her og hele dette landet er ditt. Bare innta landet. Alt dette er ditt". (De som har Åndens opplyste øyne vet hva jeg her mener). Jeg forsto her at det var Gud som talte til meg. Dette var ikke til å ta feil av. Dette var helt klart og tydelig. Jeg dånte nesten, og sa inni meg at jeg måtte ha hørt feil. For hvordan kunne lille meg få oppleve noe så stort?!
Da sa Gud akkurat det samme til meg en gang til. Å, herlighet, jeg svevde der jeg satt. Måtte selvfølgelig fortelle min datter dette senere. Hun og syntes det var veldig veldig stort.

harmageddonslettaHele denne uken vi var i Israel kunne jeg aldri få nok av å se opp på himmelen - så rolig den var. Så fyllt med Gud. Jeg kan ikke forklare det på annen måte.

Vi opplevde jo en del andre ting i Israel på denne uken også.
For å kunne komme inn på alle de større sentrene var det en sikkerhetskontroll; på grunn av den store terrorfaren som jo jødene lever under til daglig. Ved klagemuren var det også israelske vakter, og også flere andre steder.
På jødiske skoler hadde de bygget ekstra tak på skolene pluss et høyt gjerde rundt hele skolen - også her terrorfare. Mange av husene som det bodde jøder i hadde gitter foran vinduene sine - terrorfare igjen.
Mange israelske soldater var heldigvis på mange steder. Dette var en veldig trygghet for oss.

Min datter og jeg har aldri tatt så mye bilder som vi tok her. Vi hadde ca 200 bilder hver som vi hadde tatt når vi kom hjem igjen. Pluss alt det vi kjøpte da!
En vidunderlig uke som vi aldri vil glemme. Dette var og er et minne for livet.
En reise til Israel kan anbefales på det varmeste.