FaktuellARENA
  • Hjem
  • Aktuelt
    • Redaksjonelt
    • Vitnesbyrd
    • Brev til redaksjonen
  • Fakta
  • Historie
    • Det opprinnelige Maran Ata
    • Maran Ata og Pinsebevegelsen
    • Maran Ata på 1960-tallet
    • Aages siste år
    • Faktuell ARENA - historisk magasin
  • Aage Samuelsen
    • Hva ser du i Guds ord?
    • I Bibelens lys
    • Aktuelle artikler
    • Sanger
    • Broder Aage og NRK
    • Politiske anskuelser
    • Taler
    • Avisinnlegg
    • Lydopptak
      • Radioprogram
      • Møteopptak fra 1950 - 1969
      • Møteopptak fra 1970 - 1979
      • Møteopptak fra 1980 - 1981
      • Møteopptak fra 1982 - 1983
      • Møteopptak fra 1984 - 1985
      • Møteopptak fra 1986 - 1987
      • Jubileumskassett nr. 1 - 3
      • Sanger fra SK og LP-er
      • Andre møteopptak o.l.
    • Billedalbum
    • Videoer
  • KONTAKT

Aktuelle artikler

HAR ISRAEL OKKUPERT LANDET?

Søndag, 31. mai 2026

HAR ISRAEL OKKUPERT LANDET?Vende seg mot Israel

AAGE SAMUELSEN
VEKKEROPET – FEBRUAR 1979
 

Når det hevdes i vide kretser i dag, også gjennom massemedia, at Israel har okkupert deler av Palestina, så har det ikke det minste fnugg av sannhet i seg.  Likeså lite som det er sant at vi – det norske folk – skulle ha okkupert vårt eget land i 1945 etter at fienden hadde okkupert det i fem år.

Da Gud gav løftet til Abraham; 1. Mos. 13, 14-18, stod han som den øverste myndighet – både i himmelen og på jorden – bak sitt løfte om at Abraham og hans ætt etter ham var arvinger til det land som de nu tar tilbake.

Vi vet at Det gamle testamentet er over alle jordiske lover, som ingen kan rokke ved, og som har full juridisk rett og gyldighet den dag i dag.  Og når Israel inntar det land som er lovet dem av Gud er det ikke en okkupasjon, som fienden så høyt skriker opp om, og som skaper konflikter over hele verden, men en rettmessig eiendom som de ved Guds lov, ved et underskrevet testamente av Guds egen hånd, nu inntar.

Det stykke land som de har inntatt på Jordan-siden er Israels gamle landemerker – Judea og Samaria.  Dersom vi går til Josvas bok, kap. 15, har Gud klart og tydelig satt grensene for hvor langt landet er Israels rette eiendom. 

Det hat som er i ferd med å velte over Israel – ved falske beskyldninger – er jo ikke av ny dato, det har holdt seg vedlike helt fra den dag da Gud – ved sin lov – gav Abraham det løfte: «Dette landet er ditt, og din ætt etter deg.»

Den kommunistiske ånd som fyrer opp under arabernes hat til sine halvbrødre, Israel, er et påskudd for selv å komme ned og hærta landet og tilintetgjøre Guds eiendomsfolk Israel.  Det står om Abraham at da han gjorde gjestebud for Isak ble Ismael (araberne) full av hat.  Dette hatet vil holde seg vedlike til det store slag i Harmageddon, da Gud skal holde oppgjør med alle Israels fiender, og Israels evige konge Jesus, Messias, Guds Sønn, skal sette sine føtter på Oljeberget, og hele verden skal falle ned og tilbede ham; han som de korsfestet, men som oppstod på den tredje dag.

Da skal det ikke være det minste tvil hos noe folkeslag om hvem Jesus var, og er.  De skal samstemmig rope: «Sannelig, han er Guds Sønn.»

ISRAELS LAND GITT DEM AV GUDNår vi ser hvordan den russiske ånd opererer i dag er det ikke vanskelig å forstå at hele deres tankegang ene og alene går ut på – ved djevelsk list og falskhet – å hærta hvert eneste land i Midtøsten som grenser opp mot Israel.  Og det forferdelige er at det skal lykkes dem fullt ut.

De kontrollerer nå Afghanistan, Yemen, Etiopia, Syria, Irak og nå sist Iran.  Deres neste steg; Kuwait, Saudi-Arabia og Jordan, for å få herredømme over Dardanellene, den Persiske Gulf og inn til Rødehavet, hvor de vil kringsette Guds lille land og folk – Israel.

Det kan aldri bli fred mellom Israel og Ismael (araberne), dertil er arabernes hat mot jødene altfor stort, og inspirert av Satan.

Amerikansk støtte til Israel vil bli fullstendig lammet overfor en slik gigantisk demon som den kommunistiske ateistdemon.  Ezekiel 38, 2-12 vil ubønnhørlig meget snart gå i oppfyllelse.  Vi ser det allerede tydelig nu.  Ingen vestlig kapital eller sympati for Israel kan hindre dette, ei heller noen Nobelpris.  FN er bare noen nikkedokker i hendene på den kommunistiske demon.  Et like ubønnhørlig faktum er det også at Israel aldri kan inngå fred med noen som ikke tilhører dere eget folk, det folk som er utvalgt til å ta sitt rettmessige land – testamentert av Gud ved Abraham – i eie.

All skrikingen om Israels «okkupasjon av Palestina» er fullstendig forgjeves.  Landet er deres, gitt av Gud som en arv.  Ingen nasjon kan ta ifra dem Jerusalem – Den evige stad skal en dag stå som en seiersborg og en trone for Israels Messias, Jesus Kristus.  AMEN!

LES OGSÅ ARTIKLENE: HAR ISRAEL OKKUPERT «PALESTINA»? OG HAR ISRAEL OKKUPERT JERUSALEM?

LES OGSÅ ARTIKKELEN NEDENFOR SOM STOD Å LESE I AVISEN VARDEN, DEN 26. JANUAR 1978 - DEN ER HENTET FRA DEN ISRAELSKE AVISEN YEDIOTH AHRONOTH:SJchQ7X5xe 0 0 1240 50 0 xx large

 VARDEN Joder reis hjem

 

FRELSENS MORAL OG MORALFRELSE

MoralisterSøndag 26. april 2026

FRELSENS MORAL OG MORALFRELSE

AAGE SAMUELSEN

FRA VEKKEROPET NR. 1 – FEBRUAR 1985

Det er ikke noe som er så vanskelig å skille fra hverandre som disse to begrepene.  Man må ha en åndelig innsikt, med andre ord åndelig åpenbaring for å kunne sette moralfrelse på sin rette plass.  Perfeksjonisme har fått en dominerende plass blant de troende som gjør at de som dessverre ikke er i besittelse av en perfekt vandring, og som har sine daglige svakheter, ofte blir fordømt og føler seg fordømt.  Jeg har selv vært omgitt av slike fordømmende krefter som ikke vet – og ikke forstår – at de selv allerede er under dommen.

Jeg har ofte hørt at jeg dømmer andre, men det har aldri vært min tanke.  At jeg kan dømme de forskjellige lærer som ikke er i overensstemmelse med Guds Ord, det både gjør jeg og har rett til.  Når vi ser det virvar av lærebegreper som forvirrer folk bør man ha en klar holdning mot dette.  Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at det har noe med Guds Ord å gjøre at menigheter og sekter, som alle påberoper seg å ha rett og har fellesmøter to ganger i året for å overbevise dem som er utenfor, og gir inntrykk av at de elsker hverandre, ikke slår seg sammen til en menighet året rundt.  Bare dette skulle være bevis nok for at det må være noe fundamentalt feil i hele deres religiøse system.  En moralsk plettfri vandring har ingenting med det nye livet i Kristus å gjøre.

Moralsk opprustning er ikke et nytt fenomen.  Det hendte på Jesu tid, på apostlenes tid og frem til dags dato.  Det er mennesker som midt i menigheten bygger opp sine festningsverker, og som er en ypperlig operasjonsplass for fienden når den Hellige Ånd begynner å virke.  Det har jeg erfart utallige ganger når den Hellige Ånd virker i møtene.  Det var den ånd fra helvete som drepte Jesus og som tok livet av apostlene.  Det er derfor jeg advarer menneskene overalt hvor jeg kommer mot falskheten som skjuler seg bak fellesmøter, og tanken bak en «kristen enhet» av alle slags lærebegreper.  Det er ikke noe annet enn en angrepsbase fra Satan. Artikkelen fortsetter på neste side ...

Les mer: FRELSENS MORAL OG MORALFRELSE

RIK OG FATTIG MØTES

Søndag, 1 påskedag, 5. april 2026
 
AAGE SAMUELSEN
VEKKEROPET NR. 1 – JANUAR 1983
 
Ordspr. 22, 2: «RIK OG FATTIG MØTES, HERREN HAR SKAPT DEM BEGGE».Salomo innvier templet
 
Jeg vil ikke her oppta plassen til å skrive om jordisk rikdom, som i Guds øyne – i forhold til åndelig rikdom – er lik null.  For det står: «Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal I få alt det andre i tilgift.»
Gud vil ikke at vi skal mangle noen ting.  Jakob sier i 2. kap., v. 5: «Har ikke Gud utvalgt dem som er fattig på verdens gods til å være rike i troen, og arvinger til det rike han har lovet dem som elsker ham?»
Når vi får se nødvendigheten av å fylle vår fattigdom med hans rikdom, vil du også se nødvendigheten av å få et møte med «ham som er rik nok for alle dem som påkaller ham.»
I 1. Kor. 7, 30 sier Paulus at «vi skal være som de som kjøper, som de som ikke eier noe», og 1. Kor. 1, 5 taler han om den nødvendige rikdom: «I er gjort rike på alt, på all lære og kunnskap.»
 
Jeg liker å lese og tale om Abraham, som er en av de fremste eksempler på hvordan en kan tilegne seg troens rikdom i samfunn med Gud.  Han bodde i telt og var stadig på flyttefot, på vei inn i det land som Gud hadde lovet ham.  Han var bevegelig, og det er hemmeligheten; at vi er bevegelige mot stadig nye områder og åpenbaring i løfteslandet.  Derfor er han også kalt Far til både de omskårne og de uomskårne som vandrer og beveger seg i den samme tro som han hadde.
I Ordspr. 18, 11 står det: «Den rikes gods er hans festning».  Og i 1. Sam.  2, 7: «Herren gjør fattig, men han gjør også rik.»
Det er enkelte som har den innstillingen at det er en fordel alltid å føle seg fattig, og aldri får oppleve noe annet enn fattigdom.  Men i Ordspr. 10, 4 står det at «den flittiges hånd gjør rik», og i det 22. vers: «Det er Herrens velsignelse som gjør rik.»  I Ordspr. 13, 8: «En manns rikdom er løsepenge for hans liv», og her er snakk om åndelig rikdom.
 
Og når det står at «Han vil åpenbare skatter for deg i mørke, og rikdommer skjult på lønnlige steder», skal du ikke frykte om det kommer mørke over ditt liv.  De edle rikdommer skinner aldri så klart som i mørket.
Hvis du leser Job kap. 28 så er sølvet forsoningen i Kristus, og gullet som renses et bilde på troens rettferdighet, inngangen til ett av visdommens fantastiske skattkamre. Gå nøye gjennom det kapitlet, stans ved hvert vers; det er der Gud vil vi skal være.  
Når Jesus talte om Salomos visdom og rikdom kunne han tilføye om seg selv: «Se, her er mere enn Salomos visdom».  Det lønner seg ikke å gå omkring å innbille seg at en er rik, og har nok, og så kan man ikke engang hjelpe sin neste til å få tak i disse rikdommene.  Men det står om Abraham, Isak og Jakob: «De samlet sig rikdom og blev overmåte rike.»
 
Det står at vi skal grunne på hans ord, natt og dag.  Ikke gruble, men grunne!  Guds ords åpenbaring er som et halssmykke med kostbare perler.  I Ordspr. 1, 8: «Hør min sønn, på din fars (Gud) tilrettevisning, og forlat ikke din mors (himmelen) lære.  For de er en fager krans for ditt hode, og kjeder om din hals.»  Og i Høisangen 4, 9 sier kongen om dronningen: «Du har vunnet mitt hjerte med en av kjedene om din hals».  Og halsen er et bilde på troen som beveger hodet; Kristus.
Det hjelper ikke om Kristus er rik og du kaller deg frelst, men er så fattig at du ikke engang har råd til å prise ham høylytt, og åndelig talt lever så fattigslig at det er så vidt det hangler og går.  Gå i all din fattigdom til ham som er rik nok for alle dem som påkaller ham, så vil ditt liv bli totalt forandret.
ARVEN ER DIN!  AMEN.

HERRENS STORHET ER URANSAKELIG

Fredag, 6. mars 2026

AAGE SAMUELSEN

VEKKEROPET NR. 1 – JANUAR 1983

Salme 145, 3: «HERRENS STORHET ER URANSAKELIG.»

Jeg har mange ganger undret meg at det er så mange tolkninger av Guds ord, og et utall av utlegninger, men allikevel så stor uenighet mellom dem som står for demoter60 tallet2 forskjellige tolkninger når vi ser den store enigheten mellom de som forkynte ordet – ifra 1. Mosebok og til Joh. Åp. – der finnes det ingen uenighet.

Paulus sier til Timoteus: «Herren skal gi dig forstand på alt.» Så står det i Es. 40, 28: «Herrens forstand er uransakelig.»  Og når Jesus sa: «Jeg skal sende eder Talsmannen, den Hellige Ånd.  Han skal ta av mitt og gi til eder.»  Så står det også at «den Hellige Ånd ransaker alle ting, også dybdene i Gud.»

Da kan jeg bedre forstå det virvar av tolkninger som er i verden i dag, fordi det er ikke gitt noe menneske å tolke Guds ord med menneskelig visdom.  Men som det står i 1. Kor. 2, 13: «Vi tolker åndelige ting med åndelige ord.»

Det er jo en mengde av forkynnere i dag som påstår at de har den Hellige Ånd i f.eks. barnedåpen – hva de aldeles ikke har, og derfor tror de kan forkynne Guds ord uten å ha den Hellige Ånd som veileder inn i dybdene i Gud. 

Hvorfor behøvde Jesus å få den Hellige Ånd over seg, etter at han var døpt i Jordan?  Kunne ikke han, som var Guds sønn, bare forkynt Guds ord uten denne spesielle opplevelsen?  Og kunne ikke disiplene gjøre likeså?  Eller Filip i Samaria?  Eller Paulus etter omvendelsen?  Nei!  Aldeles ikke.  Det er umulig å få Guds sanksjon uten denne spesielle opplevelsen, som Jesus sa: «I skal få kraft idet den Hellige Ånd kommer over eder.»  Artikkelen fortsetter på neste side ...

Les mer: HERRENS STORHET ER URANSAKELIG

SATANS LISTIGE ANGREP

Søndag, 1. februar 2026

AV AAGE SAMUELSEN
FRA VEKKEROPET NR. 2 – NOVEMBER 1986
 
turnhallen2Det er spesielt tre typer motstandere mot det levende evangelium: 1. Helsedirektoratet, 2. Religiøse ledere, 3. Massemedia.
At Satan har fryktet sannhetens evangelium fra begynnelsen av vet vi, men det er ikke mange av de som kaller seg frelst som godtar beskyldningene om at biskoper, prester, pastorer eller hva de kaller seg er noen av Satans fremste sabotører mot den guddommelige kraften og det som følger evangeliet, så som utkastelse av demoner (den religiøse demon er en grusom demon) og tegn, under og mirakler som følger dem som tror.  Der hvor evangeliet blir forkynt, og tegnene følger med, skal du legge merke til at det er spesielt tre typer motstandere som tropper opp:
  1.  HELSEDIREKTORATET
  1. RELIGIØSE LEDERE som øyeblikkelig mobiliserer sin motstand med teologiske utbroderinger.
  1. MASSEMEDIA.  Deres åpenbare hat går ut på å karakterisere slike møter som hysteri og ekstase og en fare for folk med svake nerver, men de nevner aldri legevitenskapens vanvittige oppfinnelser av forskjellig art, så som alle slags medikamenter som bryter ned legemet hos barn, ungdom og eldre. Det har jo kommet frem i massemedia og er ettertrykkelig bevist. 
Vi ønsker derfor ikke på noen måte å høre Helsedirektoratets hysteriske angrep mot slike møter som i alle fall jeg har praktisert i alle år, og kommer til å gjøre fremdeles.
Biskopenes døde religion har aldri tatt til gjenmæle mot demonbesatte rockestjerner som flere ganger er blitt arrestert for narkotikamisbruk, og som setter pur unge gutter og jenter i 11-12 års alderen og oppover i den mest vanvittige ekstase.  Hvorfor protesterer ikke biskopene en gang for alle mot dette hysteriet?  Altså betyr det at de er enige med Satan i hans arbeide med å forderve og ødelegge ungdommen! 
Dersom de religiøse lederne hadde hatt noe av Gud ville de stått frem offentlig, full av den Hellige Ånds kraft og forkynt det samme budskap som Peter gjorde på Pinsefestens dag, og derved reddet ungdommer ifra Satans ødeleggelse.
Ett av Satans farligste våpen er massemedia, spesielt TV og radio, som villig stiller seg til disposisjon for Satans listige angrep, ofte uten at de selv er klar over det.  «Men vi er ikke uvitende om Satans tanker». 2. Kor. 2, 11.
Det er ingenting som avslører en kirke og en menighets åndelige fattigdom mer enn når troens evangelium forkynnes og praktiseres.  Man kan ikke gå imotPinsebevegelsen fangeleir mørkets hærer med selvlagede meninger, eller som de sier; sunn fornuft.  Det er ingen fornuft som er sunn.  Det er nettopp der Satan kommer inn og lager seg tankebygninger og festningsverker.  Det er Satan som har laget falske lærer og overlevert dem til lærere i hopetall som til gjengjeld er lydige redskaper for demonene.
Når til og med pinsevennene har stilt seg på falsklærernes side i kampen mot helbredelse ved bønn, og hyller legevitenskapen som menneskers redning, da har pinsebevegelsen ingen oppgave for Gud mer.  De er dømt til å mislykkes.  I Guds rike kan man ikke figurere med så og så mange medlemmer, det er kun den åndelige innsikt som gir kapasitet til å hevde seg i kampen mot ondskapens åndehær i himmelrommet, hvor alle fornuftsbegreper avgår ved døden.
Det er skarer av utlærte predikanter og såkalte vitner som er til stor skade for Guds sak, og unge vitner uten Åndens åpenbaring i sin forkynnelse, derfor tar vi ingen hensyn til Satans angrep om de skulle komme gjennom de skriftlærde, Helsedirektoratet eller massemedia.  Det er sjelers frelse det gjelder.  Ett er nødvendig for den som vil se Jesus i aksjon: Å ikke frykte fiendens trusler!  Som Peter sier til de skriftlærde: «For vi kan ikke la være å tale om det som vi har sett og hørt.»  Ap. gj., 4, 20. AMEN!
  1. EN STOR GUD
  2. I BEGYNNELSEN ...
  3. LEGEVITENSKAP - HELBREDELSE
  4. HELBREDELSE ER BARNAS BRØD
  5. DE «UKRITISK PROISRAELSKE» - KOMMENTAR AV AAGE SAMUELSEN
  6. DET RELIGIØSE VIRVAR
  7. BLIR ALLE HELBREDET? KOMMENTAR AV AAGE SAMUELSEN
  8. HVOR LANGT HAR LEGENE KOMMET?

Side 1 av 28

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Faktuell ARENA

Dette nettsted har som formål å bringe opplysninger ut til folk som aviser og blader i vårt land ikke er interessert i. Historien handler bl.a. om virksomheten Vekkeropet Maran Ata, som predikant Aage Samuelsen var stifter, frontfigur og leder for. Vi, redaktørene av disse sidene, var del og frontarbeidere i denne virksomheten gjennom mange år.
Les mer
 

 

Faktuell ARENA på Youtube

Faktuell ARENA har egen kanal på You Tube. Følg med på lenken nedenfor og se våre visninger.

http://www.youtube.com/faktuellarena

 

Støtte til vårt arbeide

Hjertelig takk for all økonomisk støtte til vårt arbeide

Vårt kontonr. er:
2220 15 13115

Ansvarlige redaktører:

 
 
synnove

Synnøve M. Karoliussen

May-Britt Hansen

Senter mot antisemittisme

Tre siste fra SMA-Norge.no

Senter mot antisemittisme
  • Vestlig utenrikspolitikk motvirker stabilitet
  • Vestens unnfallenhet overfor terrorregimet i Iran – grunn til uro?
  • Voksende antisemittisme og NTNU-professorer til besvær